Dit is geen dagboek

Een 13+ voorstelling gebaseerd op de young-adult roman van Erna Sassen, bewerkt en geregisseerd door Aike Dirkzwager. René Groothof en Yari van der Linden acteren in dit bijzonder ontroerende verhaal waarin de 16 jarige Boudewijn zich uit een depressie worstelt. Klassieke muziek speelt een belangrijke rol in deze voorstelling. De productie is in handen van BEER muziektheater, de voorstelling wordt verkocht door STIP theaterproducties.

27-01-2017
Dit is geen dagboek’ is een aangrijpende, herkenbare, muzikale en zelfs geregeld grappige voorstelling.
****
Lees meer

Inhoud

Een paar jaar na de zelfmoord van zijn moeder wordt Boudewijn ‘ziek’. Hij is totaal apathisch en komt zijn bed niet meer uit. Zijn vader geeft hem een stapel cd’s en een leeg schrift en stelt hem voor de keuze: als Boudewijn niet elke dag iets in het schrift schrijft en naar de muziek luistert zal zijn vader hem persoonlijk bij een psychiater afleveren. Met tegenzin kladdert Bou de zin ‘Dit is geen dagboek’ voorin het schrift en zet hij zich aan zijn ‘strafwerk’. Het schrijven blijkt voor hem een uitlaatklep. Zonder het zich bewust te zijn, is Boudewijn woedend op zijn moeder die er niet voor hem was tijdens haar ziekte en die hem uiteindelijk definitief in de steek liet. Door zijn woede te uiten, maakt hij voor zichzelf de weg vrij naar zijn verdriet om haar, en naar iets meer begrip voor haar wanhoopsdaad. Boudewijn vindt rust bij zijn zusje Pluis, bij wie hij zichzelf durft te zijn en zich veilig voelt, net als bij Pauline, de enige van zijn klasgenoten die zich voor hem interesseert (“Ik heb gemerkt dat vrienden niet van (jongens met) dode moeders houden”). Maar zodra het met Pauline te intiem wordt verbreekt hij de relatie. Totdat hij zich, na een periode van veel schrijven, muziek luisteren en overleg met zijn zusje Pluis realiseert dat hij het probleem met Pauline moet oplossen.

Klassieke muziek speelt een belangrijke rol in deze voorstelling De hele tekst is op muziek van o.a. Beethoven, Bruckner, Adams en Glass gezet, waardoor de emotionele rollercoaster waar Boudewijn in zit direct voelbaar is.

Achtergrond

“Een mokerslag” en “een gelaagde roman over de puberziel” schreef Trouw over Erna Sassen’s eerste jongerenroman. Sassen weet met inlevingsvermogen de donkere en trieste gedachten van Boudewijn en zijn uiteindelijke wederopstanding te beschrijven zonder dat dit een loodzwaar relaas wordt, getuige ook de enthousiaste recensies. Haar tekst is overbloemd heftig, keihard, meedogenloos, maar niet zonder humor en ontroering. Deze tekst heeft alles in zich om jongeren genadeloos beet te pakken. In 2013 heeft BEER muziektheater op verzoek van Festival Classique in Den Haag drie maal de voorstelling opgevoerd samen met het Residentie Orkest.
De voorstellingen sloegen aan, niet alleen door de problematiek die de voorstelling aansnijdt (depressie bij jongeren) maar ook door de muziek die een direct beroep doet op het gevoel. Het succes was de reden voor BEER om nu een kleinschalige versie op de planken te brengen, afgestemd op de wensen en mogelijkheden van scholen. Veel jongeren worstelen met hun identiteit. Wat gaan ze doen met hun leven? Hoe handhaven ze zich in de groep? Wie houdt er van hen? Hoe vinden ze straks hun plek op een overvolle arbeidsmarkt en hoe gaan ze om met de onafgebroken stroom aan informatie over onrecht, geweld, honger, oorlogen en (natuur)rampen in de wereld? Sommige jongeren zien in deze levenskwesties juist een uitdaging maar er zijn er ook een hoop die er tegenop zien om volwassen te worden. En gek genoeg denken die jongeren meestal dat zij de enigen zijn. Die zich niet op hun gemak voelen in de klas, die bang zijn, boos en verdrietig. Die zich niet geliefd voelen en niet welkom. De enigen die zich geen raad weten met zichzelf. Volgens de WHO is depressie momenteel de vierde ziekte in welvarende landen. Uit een onderzoek in Nederland is gebleken dat 1 op de 5 jongeren tussen 13 en 17 jaar last heeft gehad van depressieve gevoelens.

Informatie over de voorstelling: www.jijbentdeenigeniet.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dit is geen dagboek